Ta strona używa plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie.[close]

 Jak korzystać z MegaMatmy? Zobacz "mini podręcznik użytkownika"!

Zrealizuj kod | Mapa serwisu | Rozmiar tekstu: A A A
Strona głównaUczniowie...Gimnazjum...Procenty...Część wielkości ...

5.1 Część wielkości jako jej procent i odwrotnie. Procent, promil.

Poniżej bezpłatny fragment tematu. Aby korzystać z całych zasobów serwisu wykup dostęp do treści płatnych: obszernych tematów, klasówek, testów i arkuszy egzaminacyjnych z rozwiązaniami. Zobacz opcje płatności

W domu, szkole czy w pracy codziennie spotykamy się z pojęciem procentów. Wydatki domowe, frekwencja obecności, statystyka ocen w szkole, czy kredyty i kursy akcji, wszystko podawane w procentach lub promilach.

 

Słowo procent pochodzi od łacińskiego „pro centum” i oznacza ”na sto”. Dokonujemy podziału pewnej wielkości (całości) „na sto” części .

 

reguła

Jeden procent danej liczby latex (lub wielkości) to jedna setna latex liczby latex (lub wielkości)

latex liczby latex jest równy latex

 

zatem latex liczby latex jest równe latex

 

latex liczby latex jest równy latextej liczby,

 

czyli latex

 

latex

przykład
Na wycieczkę pojechało latex chłopców i latex dziewcząt. Jaki procent uczestników wycieczki stanowią chłopcy, a jaki dziewczęta?

 

latex liczba wszystkich uczestników

 

Chłopcy to latex wszystkich uczestników,a dziewczyny latex całości wycieczki

 

Zatem:


latex Ilość dziewcząt w procentach.

 

Liczba latex stanowi latex liczby latex

 

latex Ilość chłopców w procentach.

 

Liczba latex stanowi latex liczby latex

 

przykład
Po klasówce z matematyki okazało się, że na latex osób w klasie latex osoby dostały jedynki, latex osób dwójki, latex uczniów dostało trójki, latex czwórki, a reszta szczęśliwców dostała piątki. Uzupełnij tabelkę ocen :

 

ocena latex latex latex latex latex
procent latex latex latex latex latex
ilość uczniów latex latex latex latex latex

 

Ilość wszystkich ocen latex

 

A. latex

 

B. latex

 

C. latex

 

D. latex

 

E. Obliczamy liczbę procent.

 

Sposób I


latex

 

latex

 

Od ilości uczniów w klasie odejmujemy wszystkich z ocenami niższymi od piątki, i zamieniamy wynik na procenty.

 

Sposób II


latex

 

latex

 

Wyliczamy procent uczniów którzy dostali piątki, i zamieniamy te procenty na liczbę.

 

E. latex F. latex


Do góry ∧

                                                                                                                

Promocja tablica interaktywna Interwrite z MegaMatmą

   Majątkowe prawa autorskie do wszystkich treści znajdujących się w serwisie należą do MegaWiedza sp. z o.o., ul. Zakrzewki 21a, 95-082 Dobroń.

Prawa autorskie podlegają ochronie przewidzianej w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.